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Nacido en Groningen (Holanda) pero residente en Berlín desde hace unos años, Fernando Geelhoed aka Nangdo tiene una trayectoria dilatada en el mundo de la música electronica. En sus inicios a principios de los 2000 sus producciones se englobaban dentro de lo conocemos como beat music, llegando a publicar la referencia no. 18 para el sello Soulection antes de que se convirtiera en el fenómeno de masas que es hoy en día. En el 2012 se empezó a decantar por los sonidos más cercanos a la bass music, y en particular el footwork y todo lo relacionado con los 160 bpms, dedicando la mayoría de sus producciones actuales a este género surgido en los guettos de Chicago. Hoy podemos decir que Nangdo es uno de los productores más en forma del circuito europeo e internacional, con releases para sellos como TAR, Dred Collective, Never Slept o Low Vibe y colaboraciones con gente como DJ Paypal, Phaid, Beedie o Frenquency. Con todos ustedes Nangdo!!

 

-Hola Nangdo, lo primero darte las gracias por aceptar nuestra invitación, es un placer tenerte en nuestra sección A160 de Neonized

Hola, por supuesto. Gracias por invitarme!

 

-Cuéntanos un poco sobre tus inicios en la música electronica. ¿Cuándo decidiste empezar a pinchar y producir y qué referencias musicales tenías en aquella época?

Mi hermano y un amigo rapeaban. Yo siempre solía escuchar mucha música rap a través de mis hermanos. Cuando tenia 15 años empecé a hacer beats para nuestra crew. Utilizábamos una antigua version de Fruityloops y algunas herramientas adicionales. Al mismo tiempo tenia un colega en la escuela que tenia platos y me introdujo al turntablism. Poco después conseguí un plato cutre y una mesa y empecé a scratchear. En aquella época me gustaba rebuscar vinilos y aprendí mucho de música antigua de los 70 a través del hip-hop. Fue más tarde cuando empecé a aprender sobre tempos y síntesis.

 

-Tu sonido ha evolucionado bastante durante tu carrera; en tus primeros años como productor te centraste en lo que conocemos como beat music, que floreció en la década de los 2000 con productores como Ayro, Jeremy Ellis, Dimlite, Prefuse73 o Ad Bourke entre otros. Aunque no he encontrado ninguna referencia oficial de esos años, sí que llegaste a sacar más tarde una beat tape titulada “Lost beats 2001-2006”, aunque ya no está disponible en tu bandcamp. ¿Que era lo que te atraía de la escena y porqué decidiste enfocarte hacía este sonido?

Sí, ese fue el primer release. En aquella época sólo hacía beats. Mi buen colega Koen, con el que solía intercambiar cantidad de música, me convenció para sacar ¨Lost Beats¨. En verdad lo que quería era fabricar beats para los raperos. Para mí fué muy difícil entrar en contacto con artistas serios a través de internet. Las cosas nunca fructificaron con ninguno de ellos, así que decidí no esperar por ellos y empecé a sacar cosas por mi cuenta. Desde entonces sólo trabajo para mí. Produje algunos tracks para algunas mixtapes aquí y allá. Incluso algunos tracks de hip-hop para los cuales produje el beat creo que acabarán saliendo algún día creo.

-En el 2010 publicas la referencia 21 de Planet Terror Records “Chrome”, una especie de beat tape instrumental con toque soul y hasta bollywoodiense. Pero no es hasta dos años más tarde cuando Soulection se fija en tí para publicar su referencia 18 “Bootyleg” EP, donde ya empiezas a coquetear con la bass music y sonidos más cercanos al footwork como en el track “Ecscapade”. Aunque de aquella todavía no era el Soulection en el que se ha convertido hoy en día, ya se vislumbraba el potencial del sello/colectivo. Debe ser un privilegio que un sello por donde han pasado artistas como Sam Gellaitry, Sango o Ta-ku se haya fijado en tí. Explícanos un poco la historia detrás de este release ¿representa este EP un punto clave en tu alejamiento de la beat music para centrarte más en los sonidos hibridos?¿qué te llevo a tomar esta decisión?

Sí, definitivamente fué un momento importante para mí. Por entonces Koen ya había editado para Soulection y a través de él Joey Kay, el capo de Soulection, conoció mi música. Fué un poco intimidante hacer algo de forma artística de aquella, pero producir esos tracks y sacar el EP en Soulection fué como liberador para mí. Me sintió genial el poder sacar música de ese tipo por mi cuenta, que no sonaba solo a beats. En el 2012 me estaba introduciendo mucho en la bass music. El EP Bootyleg fue muy completo, con muchos estilos diferentes, inspirado por toda la música a la que había estado expuesto y que me había inspirado. Me acababa de alejar de la beat music y vi muchas oportunidades y retos para ser creative de una forma diferente.

-El edit del tema de Kool & The Gang “Spirit of the Boogie” junto con Duke Hugh a principios del 2013 quizá representa tu primera incursion 100% en la escena footwork, donde ya podremos apreciar los elementos que darán un toque distintivo a tus producciones. ¿Cómo descubriste la escena footwork y que te atrajo de ella? ¿Te resultó relativamente fácil adaptar tu proceso creativo a un estilo completamente diferente a lo que habías hecho anteriormente o poseen elementos comunes a la hora de producir?

Un colega me mandó el Bangs & Works y algún que otro release. Nunca había escuchado antes nada parecido al footwork. Me quedé intrigado y empecé a indagar e investigar en la música y su historia. Todo el trabajo con samples en el footwork y el juke definitivamente atrajo mi interés. Todo el mundo parecía hacer tracks con la MPC, lo mismo que había estado haciendo yo los últimos 10 años. Después de empezar a jugar con la MPC haciendo cosas a 160, encontré nuevas formas de ser creative con el sampling. Era raro que quisiera jugar con otros tempos. El edit de Kool & The Gang fue una de mis primeras aproximaciones al juke/footwork. Fue realmente excitante hacer algo diferente con el sampling de lo que estaba acostumbrado, y crear algo con un nivel de energía mas alto que lo había hecho antes. Todavía hago mucho sampling pero la música beat que hacía me aburría. Con el footwork encontré una nueva forma de implementar el sampling.

-La primera vez que te conocí y llamaste mi atención fué con el track “Donk”, que formaba parte del recopilatorio “Raise it up” que recaudaba fondos para un proyecto en Camboya; poco después firmas tu primer release oficial footwork “Burnin” para TomCrew. En esa época ya te habías mudado a Berlin a vivir; ¿tuvo esta decision algo que ver con que la escena footwork en Holanda fuese casi inexistente por entonces?

Sí, me siento mucho más inspirado en Berlín. He sido mucho más creativo y productivo desde que estoy aquí. En Holanda estaba físicamente muy lejos de todo lo que me inspiraba, y quería ponerme a mí mismo en una mejor posición. En Berlín hay tantas cosas que me inspiran. Hay gente que he conocido aquí que trabajan de una forma muy profesional, cuando les veo trabajar tan duro me hace trabajar más duro todavía. De forma específica y relacionado con el footwork, hay mucha gente aquí que es familiar con este sonido y lo aceptan. Es bonito poder disfrutar la música de forma colectiva, y esto es más posible aquí en Berlín.

-En Berlín entras en contacto con productores como B-ju y Ticklish, y pasas a ser DJ residente de las fiestas WeBoogie. Y en Holanda empiezan a aparecer colectivos como Liquorish Records y productores como Frenquency con el que mantienes una buena relación e incluso habéis colaborado con alguna producción conjunta. ¿Qué significa a nivel personal y profesional el poder vivir en una ciudad tan volcada con la electronica como Berlín? ¿Era el paso que necesitabas en tu carrera?

Sí, rápidamente encontré mucha gente con la mente abierta después de mudarme. Estar en Berlín dió a mi creatividad y productividad un gran impulso. También estoy contento de ver que gente en Holanda está representando la cultura footwork. A través de internet todos estamos conectados de una u otra forma. Recientemente pinché en la primera fiesta puramente footwork en Amsterdam donde todos pinchamos footwork y sonidos relacionados a 160 durante toda la noche. Fué genial conocer a todos allí. Frenquency y yo hemos estado intercambiando música durante un par de años e incluso estamos colaborando en un EP. El visitará Berlín pronto así que podremos terminar el proyecto.

-¿Qué influencias utilizas a la hora de producir? ¿Eres un productor 100% software o utilizas algún tipo de hardware? Para los que no entiendan mucho de footwork explícales un poco cual es tu proceso creativo; ¿empiezas con un sample vocal que chopeas y sobre el que construyes el track o primero estructuras la base del tema y vas añadiendo elementos? ¿Qué productores (sean de footwork o no) te están llamando la atención ahora mismo?

Creo que hay muchas cosas que generalmente me influencian de una u otra forma, pero definitivamente la música antigua influencia mi sonido. Intento utilizarla para hacer que suene actual, o inclsuo mejor, futurística. Hoy en día cuando empiezo un track comienzo con un sample o una vocal. Intento digamos crear un gancho para el resto del tema, lo que sea. Tengo un par de programas cargados para asegurarme de que está todo ok, y preparo un par de patrones, pero todavía sin las baterías. Cuando empiezo a sentir que va a algún sitio empiezo a añadir baterías y bajos. A menos que sea un track muy influenciado por sintes, dejo los sintes para el final. Un buen track de footwork nunca está lo suficientemente producido bajo mi opinión. Más puede convertirse en menos fácilmente. Utilizo una MPC2000XL y la Maschine de NI. Soy más de hardware que de software, pero para conseguir lo que quiero artísticamente confío mucho en el software. Normalmente no hago mucho trabajo de sintes. Intento hacerlos a medida que trabajo. Tengo un plan de sintes, algunos samplers y compresores. Solía hacer tracks en la MPC 2000XL también, meter los samples ahí y agregar el midi a los sintes. Básicamente tengo los tracks hechos en la MPC antes de tocar el ordenador, entonces sólo grabo, mezclo y un poco de edición en el DAW. Ahora sólo trabajo con la Maschine porque la MPC está rota. Todavía puedo linkear todo el hardware con ella, hacer estructuras más complejas y muchas locuras. De todas formas tengo que reparar la MPC porque los tiempos son mucho mejores y lo que sale de ahí pega más fuerte.

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-En los últimos dos años no has parado de producir edits, remixes, tracks para recopilatorios y EPs como por ejemplo el “Dumb Shit” para Lowvibe en colaboración con Phaid, “I’m Cold” para el sello australiano Never Slept o el más reciente “High on Clouds” para TAR con el que incluso llegaste a aparecer en los debuts de Boiler Room con el track “Whooo”. Incluso hace unos días sacaste por bandcamp un trackpack con 14 temas para todos los gustos. Te has convertido en uno de los productores de referencia a nivel europeo, y a mí particularmente me encanta tu estilo! ¿Sientes que estás en el mejor momento de tu carrera? ¿Qué podemos esperar de Nangdo en el futuro?

Gracias! Estoy muy contento del reconocimiento que recibo de la gente. Intento seguir contribuyendo a la escena global footwork de la mejor manera que puedo. Aunque he estado haciendo música con un perfil más bajo por mucho tiempo, me siento como si llevara muy poco tiempo en esto. Tengo muchas ideas que puedo alimentar durante los próximos años. Podéis esperar releases de footwork y juke, pero también algo diferente, una cosa conceptual que saldrá en algún sitio en los próximos años. Por el momento no puedo decir mucho más.

-Esto es todo, muchísimas gracias por las respuestas y te deseamos todo lo mejor para el future. Esperamos poder verte por España pronto!

Gracias! un placer. Por supuesto, espero estar allí muy pronto!

 

(Tracklist at the bottom)

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INTERVIEW IN ENGLISH

Born in Groningen (Netherlands) but resident in Berlin since few years ago, Fernando Geelhoed aka Nangdo has a long career in the electronic music business. In his early days at the beginning of the last decade his productions were included in what we know as beat music, even releasing the 18th reference of Soulection label, before it transformed into the mass phenomenon that it is nowadays. In 2012 he started to be influenced by bass music sounds, in particular footwork and everything related with 160bpms; the majority of his current productions are focused on this genre born in the guettos of Chicago. Nangdo is currently one of the most respected and prolific producers in the European and international circuit, with releases for labels like TAR, Dred Collective, Never Slept or Low Vibe and collabs with the likes of DJ Paypal, Phaid, Beedie or Frenquency. With all of you Nangdo!!

 

Hi Nangdo, first of all I would like to thank you for accepting our invitation, is an honour to have you in our A160 section for Neonized

Hi, of course. Thanks for having me!

 

-Tell us a little bit about your early days in electronic music. When you decided to start producing and mixing and what musical references did you have at that time?

My brother and a friend were rapping. I always used to hear a lot of rap music music through my brothers. When I was 15 I started making beats for our crew. We mostly used an old Fruity Loops version and some other side tools. Around the same time I had a school friend who had turntables and introduced me to turntablism. Not long after that I got my own first crappy turntable and mixer and started scratching. I was really into digging vinyl and got to learn a lot about old (70’s) music through hiphop music. It was only much later that I got into more up tempo music and embracing synthesis.

 

-Your sound has evolved quite a bit during your career; in your first years as producer you focused in what we know as beat music, which bloomed in the 2000 decade thanks to people like Ayro, Jeremy Ellis, Dimlite, Prefuse73 or Ad Bourke to name a few. I could not find any official release from you on that time, but you end up a few years later releasing a beat tape entitled “Lost beats 2001-2006”, although it is not available on your bandcamp anymore. What attracted you from the scene and why you decided to focus on that genre?

True, that’s the first release. By that time I was just making beats. My good homie Koen , with whom I always used to exchange a lot of music, had to convince me to put “Lost Beats” out. Actually I was trying to make beats for rappers to rap to. It was very hard to get into or to keep contact with serious artists through the internet. Stuff never really popped of with any of them, and so eventually I decided not to wait on rappers anymore and just put some stuff out. From there on I only just did my own thing. I did produce some tracks for some mixtapes here and there. Even some hiphop tracks I produced the beat for even still will come out I think.

 

-In 2010 you released the 21st reference for Planet Terror Records called “Chrome”, a kind of instrumental beat tape with soul and even Bollywood-type sounds. But it is not until two years later when Soulection chose you to release their 18th reference “Bootyleg” EP, where you start to play around with bass music and closer sounds to footwork like in the track “Ecscapade”. Although at that time Soulection was not as famous as today, we could glimpsed the potential of the label/collective. It must be a privilege that a label which has released artists like Sam Gellaitry, Sango or Ta-ku put their eyes on you. Tell us a little bit the history behind this release. Did this EP represent a key point in your distancing from beat music to focus more in other hybrid sounds? What made you take that decision?

Yes, it was definitely a good spot for me. By that time Koen had already released on Soulection and through him Soulection’s label boss Joe Kay picked up on my music. It was a bit scary still to do something else artistically at first, but making these tracks and releasing the Soulection EP felt kind of liberating in the end. It felt good that I could just put out music out that kind of stood by itself, that didn´t only just sounded like “beats”. In 2012 I was getting into a lot of different bass music. The Bootyleg EP was all round, a take on a lot of styles, inspired by all the music that I had been exposed to and inspired by. I had only just moved away from beat music and I saw a lot of new challenges and opportunities to be creative in a different way.

 

-The Kool & The Gang edit “Spirit of the Boogie” that you shared with Duke Hugh in early 2013 may represent your first full incursion into footwork sounds, where we can already appreciate some distinctive elements that will be part of your imprint in the scene. How you discovered footwork and what draw your attention to these sounds? How easy was for you to adapt your creative process to a completely different style from what you were doing before? Are any common elements in terms of production between beat music and footwork?

A friend of mine send me Bang & Works and some other releases. I hadn’t ever heard anything like footwork before. I got intrigued by it and started to do research on the music and its history. All the sample work in footwork and juke definitely appealed to me. Everyone seemed to make tracks on the MPC, just like I had been doing for 10 years. After starting to mess around with the MPC doing 160 stuff, seeing a lot of new ways to be creative with sampling, I rarely wanted to do any other tempos. The Kool & The Gang edit was only one of my first view takes on juke/footwork. By that time it felt very super excited to do something different with sampling than I was used to, and to create something with a higher energy level than what I was previously making. I still do lots of sampling but got bored with the beat music I was making. In footwork music I found a whole new playground for implementing sampling.

 

-I remember the first time you brought my attention was with the track “Donk”, part of the compilation “Raise it up” that raised money for a project in Cambodia; soon after, you released your first official footwork EP “Burnin” for TomCrew label. At that time you already had moved to Berlin; had this decision anything to do with the fact that the footwork scene in Netherlands was almost non-existent at that time?

Yes, I feel much more inspired in Berlin. I’ve been much more creative and productive since I’m here. Back in The Netherlands I was physically so far away from everything that was inspiring me, therefor I wanted to put myself in a better position. In Berlin there is so much stuff that inspires me. There are people that I got to know here who operate on a highly professional level, when I see them work hard it makes me work harder too. Specifically when it comes to footwork, here there are more people who are familiar with it and embrace the sound. It’s nice to be able to enjoy music collectively, and that’s more doable in Berlin.

 

-In Berlin you establish contact with other producers like B-ju or Ticklish, and you become resident DJ for the WeBoogie parties. At the same time in Holland start to appear collectives like Liquorish Records and producers like Frenquency start to get more attention (with Frenquency you have a good relation and you even collaborate in some tracks). What means at the personal level to be able to live in a city which is so committed to the electronic music scene like Berlin? It represented the move that you needed in your professional career?

Yeah, I was quickly to find a lot of like minded people here after moving. Being in Berlin gave my creativity and productivity a huge boost. Also I’m happy to see people in The Netherlands who are representing the footwork music culture. Through the internet we all connected less or more. Recently I dj-ed at a first actual footwork party in Amsterdam where we all played footwork and related 160 stuff the whole night. It was really dope to meet all the Dutch heads there. Frenquency and me have been exchanging music for a couple of years and we’re even collaborating on an EP. He’s visiting Berlin soon so we can finish the project.

 

-What influences do you use when producing? Are you a software-type producer or do you use any kind of hardware in the studio? For those who don’t really understand footwork, explain a little bit your creative process. Do you start with a vocal sample that you like, chopped it and then construct the track on top of it or do you first structure the basic elements of the track and then arrange additional elements as you proceed? Which producers (footwork-related or not) are catching your attention at the moment?

I think there are a lot of different things generally that influence me more or less, but definitely old records influence my sound. I try to use it to make something current, or even better; futuristic. Nowadays when I make a track I start with a sample or vocal. I try to kind off create a hook, whatever that might be. I make sure I have a couple of programs loaded up to make sure I’m good to go and bang out a couple of patterns, but not with any drums yet. When I feel that it’s starting to go somewhere I start adding drums and bass. Unless it’s a synth-heavy track I let the synths come last. A good footwork track is never too richly produced in my opinion. More can easily turn out to be less. I use both an MPC2000XL and the NI Maschine. I’m more of a hardware guy but for me to accomplish want I want artistically I am also very much reliant on software. I usually don’t do so much synth work. I just try to go with something on the fly. I have a couple of hardware synths. some hardware samplers and tube compressors. I also used to make tracks on the MPC 2000XL, get samples in there and daisy chain midi to the synths. Basically I have the MPC tracks done before touching the computer, then I only record, mix and do little bit of after editing in the DAW. Now I solely work with Maschine because the MPC is broken. I can still link all the hardware with it and also make more complex textures en do a lot of crazy shit. Nevertheless I have to get the MPC repaired cause the timing is incomparably good and what comes out bangs harder.

 

-In the last couple of years you haven’t stopped releasing edits, remixes, tracks for compilations and a few EPs like “Dumb Shit” for Lowvibe in collaboration with Phaid, “I’m Cold” for the Australian label Never Slept or the most recent “High on Clouds” for TAR, making it to the Boiler Room debuts with the track “Whooo”. Few days ago you even released a trackpack in your bandcamp with 14 tracks for everyone’s taste! You have become one the reference producers in Europe for footwork-type sounds, and I particularly love your style! Do you feel you are in the best moment of your career? What we can expect from Nangdo in the future?

Thanks, I’m very happy with the recognition that I receive from people. I’m just trying to keep contributing to the global footwork music scene and the best way I can. Although I have mean making music lowkey for a very long time, I feel like I’m only just getting started. I have a lot of ideas that I can feed off for the next years. Footwork/juke releases can of course be expected, but there also something different, a conceptual thing that will appear somewhere in the next years. I can’t really say to much about it now.

 

-That’s all, thank so much for your answers and we wish you the best for the future. We hope to see you in Spain soon!

Thank you! It was my pleasure. Fore sure, I hope to be out there very soon!

 

A 160 STARS #07 NANGDO – TRACKLIST

1. Nangdo – Burnin

2. Nangdo – Pounds

3. Nangdo X Paypal – Pop

4. DJ Paypal – RaAvve

5. DJ Clent – Still Chasing Me (feat DJ P.J)

6. Mel G X Durban – Yeah

7. DJ Mastercard – Always

8. DJ Taye – That Love (feat. Tripletrain and DJ Manny)

9. Nangdo – Turn Up Pt.2

10.Nangdo – Bake Sale

11.Jalen – Burn Dat Boi

12.DJ Manny – Wanna Dance

13.DJ Rashad – Who Da Coldest

14.Hank – Real Low

15.EQ Why – Year 2000

16.Jalen – 24 Hours Remix

17.Hank – Baby

18.LilGenerous – Love Goes

19.DJ Manny X DJ Taye – Oui VIP

20.Nangdo – Ain’t U

21.DJ Taye Smoke Somethin’ (Feat. Lupe)

22.Traxman – Taking Acid

23.DJ Earl feat. DJ Manny – Mixedup Shyt

24.DJ Rashad x DJ Spinn x Taso – Roll Up The Loud

25.DJ Roc – Too Young

26.Sirr TMO – Amino Fuel

27.Nangdo X Phaid – Roll Up

28.DJ Earl – I Don’t Know

29.Nangdo – I’m Gone

30.DJ Chap x Swoops – Wavvy

31.DJ Rashad – We Break It Down